Oliko Mersun rangaistus kohtuullinen?

Mercedes ja Pirelli saivat tänään FIA:lta tuomion heidän suorittamistaan salaisista rengastesteistä aiemmin tällä kaudella. Pitkän väännön ja spekuloinnin jälkeen lottokoneesta tipahti 7+1 lisänumeroa, kun lopullinen päätös tuomiosta arvottiin. Mersu voitti pääpotin saamalla pelkästään kiellon ajattaa autojaan nuorten kuljettajien testeissä, minkä lisäksi he voittivat varoituksen, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että tämän asian toistuessa uudestaan heidät voidaan sulkea sarjasta. Pirelli sai myös varoituksen.

Mersun kannalta tuomio on todellakin lottovoitto. Testin tulokset olivat huomattavia - pienikin testirupeama voi eräiden formulalähteiden mukaan kasvattaa auton nopeutta jo 0,5s-1s pelkästään yhden kierroksen ajan. Mersullahan tämä ei ollut suurin ongelma alkukauden kisoissa, vaan lähinnä
vaikeuksia on tuottanut saada kumit kestämään pidempiä stinttejä. Viime kisoissa Mercedes on, syystä tai toisesta, alkanut saada myös kisoissa parempaa tulosta aikaan. Toki Monacon kisa on aivan erilainen kuin muut, sillä siellä ei ajeta oikeasti kilpaa eivätkä renkaat tästä syystä kulu niin paljoa, mutta myös viime kisassa Mersut ajoivat huomattavasti paremmin kuin alkukaudella. Testi antoi siis heille ainakin jonkinlaisen hyödyn renkaiden ymmärtämisessä. Tosin Pirellin ja Mercedeksen mukaan virallisissa tarinoissa he eivät testistä hyötyneet, sillä kaikki data päätyi vain ja ainoastaan Pirellin haltuun.

Muut tallit saavat tästä hyvitystä, kun Mercedes ei saa ajaa nuorten kuljettajien testissä. Tilanne on toki erilainen verrattuna rengastesteihin, sillä näissä Mersu ajatti ykköskuljettajiaan, jotka tietävät auton tavanomaisen käyttäytymisen ja he pystyvät antamaan paljon tarkempaa palautetta muutosten vaikutuksista autoon kuin mitä junnut. Heillä on myös etu muihin kilpakuljettajiin nähden, sillä he pystyivät henkilökohtaisesti tunnustelemaan, miten tulisi ajaa näillä nykyrenkailla ja miten ne reagoivat heidän kohdallaan erilaisiin säätöihin.

Mersun rangaistus olisi voinut olla kovempikin, mutta heidän oma mokailunsa ja toisaalta tallin ja brändin koko johtivat rangaistuksen lievään toteutumismuotoon. Ensinnäkin talli salaili testiään pitkään - yksikään muu talli ei tiennyt siitä, mikä aiheuttaa luonnollisesti epäluuloja siitä, onko testi oikeasti laillinen. He ajoivat myös naamioiduilla kypärillä, jotta kuljettajia ei tunnistettaisi. Virallinen selitys oli, ettei tallilla ollut tarpeeksi turvamiehiä paikalla, joten kuljettajat piti naamioida. Melko hämärää, mutta toisaalta - samahan se on, ketä siellä ajatetaan, jos testi on laiton. Uskon kuitenkin sanktion menevän lähinnä tallille ja kenties sitä kautta kuljettajille, eikä toistepäin. Saattoi siis olla vain tallin hölmöyttä naamioida ajajat. Mercedes väitti myös yhdessä Pirellin kanssa, että testille oli hankittu lupa FIA:n tekniseltä johtajalta, Charlie Whitingilta. Säännöt ovat kuitenkin asiassa selvät, sillä testaamiset yms. tulee ajaa kattojärjestön kautta, joten edes teoreettinen lupa ei oikeuta testaamista. Näin ollen sääntöjä rikottiin räikeästi ja Mercedeksen olisi tullut tietää tämä. Edellä mainittujen seikkojen lisäksi Mersu vetosi myös Ferrarin ajaneen rengastestejä, mutta tämä vetoomus oli jo itsessään naurettava, sillä Ferrarin ajamat testit suoritettiin vuoden 2011 autolla, kun taas Mercedes ajoi tuoreimmalla mallillaan.

Rangaistusta ei kuitenkaan voitu langettaa tämän kovempana, sillä Mercedes ilmoitti, ettei se suostu ottamaan kovempaa rangaistusta kuin mikä sille nyt langetettiin. Mersu on valmistajana ja toisaalta brändinä niin suuri, ettei sille vaan voi lätkäistä kovempaa sanktiota. Jos he olisivat joutuneet ulos sarjasta, olisivat he saattaneet olla niin lapsellisia, että olisivat samantien lopettaneet moottorien toimittamisen. Tässä mielessä tapaus eroaa esim. McLarenin vakoilutempauksesta, missä heidän kaikki tallipisteensä mitätöitiin. McLarenilla ei ole valtaa muiden autoihin, kun taas Mersu voisi saada koko sarjan sekaisin. Ja toki FIA:n johtokunnassakin saattaa olla henkilöitä, joille Mersun sulkeminen formuloista voisi olla taloudellinen takaisku.

Loppujen lopuksi jos mietitään tuomioita, niin ne ovat ehkä aavistuksen lievät, mutta toisaalta riittävät takaamaan sen, etteivät muut tallit tee samaa virhettä. Pirellin kannalta tilanne oli toki merkityksetön, sillä heidän tehtävänsä on toimittaa renkaat, eikä heitä noin vain suljeta sarjasta ulos. Toki tämä episodi saattoi vaikuttaa jollain tapaa tulevien vuosien rengastoimittajan valintaan, mutta uskoisin Pirellin olevan kuitenkin halukas jatkamaan sarjassa, ellei FIAn jäsenistöstä joku päätä koventaa rangaistusta. Mielenkiinnolla jäämme kuitenkin odottamaan, mitä kalabaliikkia päätöksestä syntyy muun muassa F1-varikolla ja muutenkin urheilumaailmassa. Keskustelu jatkuu taatusti.

Tunnisteet: , , , , ,