Asiakas maksaa maksamisestaan

Mediassa on viime aikoina puhuttu helmikuussa tapahtuvasta mullistuksesta kaupan alalla. Helmikuusta lähtien kauppa voi siirtää korttikulunsa kuluttajan maksettavaksi (ks. esim http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml/2011/01/1256170/uudistus-siirtaa-korttimaksun-kulut-asiakkaalle) . Mielestäni tämä trendi on ehdottoman väärä.

Tarkastellaanpa tilanetta ylipäätään vaikkapa menneiden aikojen kautta. Joskus tilanne oli vielä sellainen, että kun kuluttaja astui kauppaan, häntä palveltiin siten, että pyydetyt tuotteet haettiin hyllyistä ja ojennettiin asiakkaalle nätisti, ja tämä palvelu sisältyi tuotteiden hintaan. Nykyään osassa kaupoista kuluttaja joutuu jo itse vetämään esimerkiksi bonukset tai plussat. Korttimaksu kuluttajalle on käsittämätön juttu, etenkin kun puhutaan siitä, että pitäisi siirtyä kokonaan pois käteisen käytöstä. Tämä ei ole mielestäni todellakaan oikea tapa poistaa käteistä käytöstä, sillä kuka haluaa maksaa ekstraa kortin käytöstä?

Tähän ongelmaan luonnollinen (ja maksullinen) ratkaisu olisi se, että otto-automaateista nostettaessa kuluttaja joutuisi maksamaan hieman ylimääräistä, mikä on väärin. Meillähän on jo verot, eikö sen pitäisi kattaa nämäkin kulut? Nostamisen maksullisuutta perustellaan esimerkiksi sillä, että rahankuljetuskin maksaa. Itse kyllä ihmettelen tätä, että miten suomessa enää kohta riittää töitä, kun kaikilta aloilta karsitaan paikkoja ja ihmiset laitettaan palvelemaan itse itseään..

Mutta takaisin aiheeseen. Korttimaksu on aivan turha, sillä sehän luultavasti vähän taas hillitsee kulutusta ja hidastanee tätä niin sanottua ja paljon kaivattua talouskasvua, olkoonkin että "korttibonus" olisi alle 1 %. Trendi vaan on väärä, ja valtiokin voisi miettiä, voisiko se järjestää kortin käyttöön liittyvät maksut jollakin toisella tapaa.

Onneksi kaupat eivät saa ottaa tuosta kuitenkaan enempää kuin mitä kortin käyttö kaupalle totuuden mukaisesti maksaa. Tosin se pienikin on liikaa.

Tunnisteet: , , , , , ,